En Pl
Strona główna | Tablica | Hyde Park | O stronie

TV Guide interview (II)
Interview year: 2001 Rok przeprowadzenia wywiadu: 2001
1. listopada 2001 w magazynie "TV Guide" ukazał się wywiad z Michaelem Jacksonem. Koncerty, o których mowa w wywiadzie to "TV Special - Michael Jackson: 30th Anniversary Celebration"
TV Guide: This television special celebrates your long career. Do you remember the first time you ever stepped onstage?

Michael Jackson: I was 5 years old. And it was at a public school recital. We had to wear white shirts and short knickers. And I remember them saying, "Little Michael Jackson is coming up to sing 'Climb Every Mountain.'" I got the biggest applause. When I went to my seat my grandfather and mother were crying. They said, "[We] can't believe how beautiful you sound." That's the first one I remember.





TV Guide: It's rare for you to do a TV special.

Michael Jackson: I've turned down so many because I just don't like to go on television. I get embarrassed. So I'll do a performance, but I won't watch it until almost a year or two later because I'm always disappointed in something I did.



TV Guide: The concerts that were filmed for this special were packed with big stars. That couldn't have been disappointing.

Michael Jackson: The [second] show was good. [The first show] was horrible because, technically, there were a lot of breakdowns and intermissions in between each act. It was very difficult. The audience was waiting and waiting and waiting.





TV Guide: What does it feel like when you're dancing onstage?

Michael Jackson: I am a slave to the rhythm. I am a palette. I just go with the moment. You've got to do it that way because if you're thinking, you're dead. Performing is not about thinking; it's about feeling



TV Guide: Do you plan the dance steps?

MJ: Certain steps are set with my brothers. But when I'm alone, it's all improvised. Nothing is planned, ever. All the dance schools now teach kids to count, and that's completely wrong.





TV Guide: What do you think about current pop groups like N'Sync? Are they imitating you?

Michael Jackson: I think they're very good singers. I know them very well, and we hang out every once in a while and laugh and play. I have no problem with them imitating [me]. It's a compliment. Everybody has to start out looking up to someone. For me it was James Brown, Sammy Davis Jr., Jackie Wilson, Fred Astaire, Gene Kelly.



TV Guide: The special features an appearance by Marlon Brando. How did he get involved?

Michael Jackson: Brando's a good friend of mine. I've known him for about 20 years. He comes to my house all the time. He loves to play with the kids. I play with his grandchildren, and we love to watch movies.



TV Guide: Who else do you spend time with?

Michael Jackson : Elizabeth [Taylor], Brando, Gregory Peck, these are very close friends of mine. Either they're much older than me or much younger. I've never had real contact with a person my age level. I think this happened because all my life I played clubs, since I was 5 years old. I saw people drunk, fighting, and it was just disgusting. When people say to me today, "Hey, lets go to a club," I go, "No way." If I go, it's not a party for me - too many autographs and photographs.





TV Guide: Was that true at your postconcert party at [the] Tavern on the Green restaurant?

Michael Jackson: It was worse then - I couldn't breathe because everybody [was crowding around].



TVG: And you fainted?

MJ: That's a rumor. It was sensationalism. [The press] made it up. As usual. They love doing that to me.



TV Guide: What did happen?

Michael Jackson: Nothing. I didn't faint. Not even close. [The press has] done his for so long, and it's disgusting. [Gently, to Paris, who is skipping around the coffee table] Paris, you can't make noise. You can't - no, don't bump the table. [The reporters are] tape recording.



TV Guide: Liza Minnelli also sang at your tribute concerts. You two seem very close.

Michael Jackson: I speak to Liza every week. We come from the same planet. Like Elizabeth does.



TV Guide: What planet is that?

Michael Jackson: It's called Capricious Anomaly in the Sea of Space. [laughs]. Gee, I can't name it. Just beyond our solar system, I think. But this is true, and this is not to be taken lightly: People who grew up as child stars have the same thing in common. You're cute, they love you; you go through the awkward stage, they don't accept you anymore. Very few make the transition to adult star. And most of them become self-destructive. And it's very sad.



TV Guide: How did you avoid self-destruction?

Michael Jackson: I think religion entered in.



TV Guide: Are you still a Jehovah's Witness?

Michael Jackson: Yeah. I've done, you know, we call it pioneering. We do 90 hours a month. I don't do as much now because I'm busy. You go door to door. I wear a fat suit, pop-bottle glasses, mustache, buck teeth, and, like, an Afro wig. And I knock on the door and say we're Jehovah's Witnesses.



TV Guide: This special is in conjunction with the launch of your seventh solo album, 'Invinvible'. Is this your comeback?

Michael Jackson: I don't see it as a comeback. I only do an album every four years. It's just that I've been on hiatus, writing.



TV Guide: The album features rap stars Will Smith and Jay-Z. It's hard to imagine you working with Jay-Z, whose image is a bit rougher than yours.

Michael Jackson: [He] was just so sweet. And you hear these crazy stories about something [some of these rappers] did the next day, and it's hard to believe. I always see them to be very kind. Perfect gentlemen.



TV Guide: What's the message of "Unbreakable", the first song on the album?

Michael Jackson: That [I'm] invincible, that I've been through it all. You can't hurt me. Knock me down, I get back up. [To Prince, who begins to bang his Snapple lemonade on the coffee table] See the noise you're making? You've got to be nice and quiet.



TV Guide: You are known for being eccentric. Did growing up in the limelight have something to do with that?

MJ: [Smiling coyly] It depends on what kind of eccentricities you're talking about.



TV Guide: People call you Wacko Jacko.

Michael Jackson: But that's not nice. They do that because they're jealous. I haven't done anything. I go to hospitals and orphanages. And we take huge bags of toys. I spend thousands of dollars. What's so wacko about that?



TV Guide: Because of the way you are portrayed in the press, people wonder, "Is he strange?"

Michael Jackson: [Exasperated] I did Oprah. I did Diane Sawyer. [People] saw me. [The press] is just completely jealous. And it's just one of those things that I have to deal with.



TV Guide: How do you deal with it?

Michael Jackson: I turn it into positive energy. And I write about it; it's in my movement, it's in the expression on my face. And it becomes a part of me, part of my creation. And I try not to let it get to me. Because if you do, you'll go crazy.



TV Guide: Your first video, for the single "You Rock My World", is actually a 15-minute short film. How did you come up with a gangster theme?

Michael Jackson: I don't know - the idea just kind of happened. In Cuba. Hot summer night. A club run by these hoods. I just wish [MTV] would show the long version. The short version I don't like at all. It's not entertaining enough.



TV Guide: How much are you involved in the video-making process?

Michael Jackson: When you say Michael Jackson, people always think of an entertainer. They don't think of the fact that I write songs. I'm not trying to brag, but I write them, and I direct a lot of [the videos]. I don't think [younger artists] are aware of those things, which I think would be inspiring for them.



TV Guide: When you were making this video, did you think, "I want this to be as good as the one for 'Thriller'"?

Michael Jackson: NO, because I know I didn't have the time to execute that. There are ones that are coming up that will be better.



TV Guide: Do you let your kids watch MTV?

Michael Jackson: At a certain age I will, not now. They are going to have to be 15 or 16.



TV Guide: Do you watch TV?

Michael Jackson: I love PBS, the Discovery Channel, The Simpsons. I love “Sesame Street”. I could watch it for hours. But my favorite show is “Malcolm in the Middle”. It reminds me so much of [my brothers and me] when we were little.



TV Guide: Which character do you relate to?

Michael Jackson: Malcolm. Mainly because he tries to fit into society, and he doesn't - like E.T. or Bambi, he can't adjust to other people's concepts. And I feel like that a lot of times. Once I'm offstage, I feel awkward, like this is not where I'm supposed to be.



TV Guide: Which one of your kids is most like you?

Michael Jackson: Both, but in different ways. Prince likes to tease, to the point where you want to pull his hair. I always used to tease my sisters all the time.





TV Guide: And Paris?

Michael Jackson: She's the tough one.



TV Guide: How is their mother, Debbie Rowe? [A former nurse, she was married to Jackson from 1996 to '99. Jackson was married to his first wife, Lisa Marie Presley, from 1994 to '96]

Michael Jackson: I heard she's doing good, she's fine. Paris is strong like Debbie.



TV Guide: Regarding your finances, there are rumors that you are bankrupt and that's why you charged high prices for the concert tickets.

Michael Jackson: That's tabloid garbage. They make things up. They're looking for something to sell a paper.



TV Guide: With the state of the world right now, you must be concerned for the kids. You were in New York when the terrorists attacked, right?

Michael Jackson: Yeah, I got a call from overseas that said America's being attacked. I said, "What are you talking about?" They said, "Turn on the news." And I couldn't believe what I saw. And I screamed down the hallway, "Everybody, quick, get up, we've got to go." And everybody got dressed, and we got in the car and drove farther out [from the city].



TV Guide: The attacks prompted you to write and produce an all-star recording of the song "What More Can I Give" to benefit the victims. [Reba McEntire, Celine Dion, Bozy II Men, Mariah Carey, Ricky Martin, Gloria Estefan and Usher are among the artists scheduled to perform.]

Michael Jackson: I was sick over the notoriety of the attacks. I don't know if [television news] played it too many times, but we went from fear to hate to anger to vengeance. And I think the media had a lot to do with that.





TV Guide: We hear you are planning to talk to President Bush about the song and its proceeds.

Michael Jackson: I talked to [Bush] senior. We have a phone call coming up very soon with the president. They told us that they're very proud of what I'm doing and that he said I'm an international hero.



TV Guide: Your mission seems to be about helping people.

Michael Jackson: I've always done that, yes. It's funny now, because of the this [terrorist] attack, everybody is trying to regroup, find songs about this kind of stuff. I've done it all my career: "Heal The World", "We Are The World", "Will You Be There", "Man In The Mirror", about the planet, “Earth Song”. And nobody was doing it but me because that's where my heart is. I care. My biggest dream is to have a Children's Day, where children can bond with their parents.



TV Guide: Do your kids travel with you everywhere?

Michael Jackson: Everywhere I go.



TV Guide: What will happen when they start school and can't travel as much?

Michael Jackson: I'm going to build a computer school on the grounds [of Neverland, Jackson's estate]. With other children.



TV Guide: So they can go to school online?

Michael Jackson: Yeah. How can they go into society? He's Prince Michael Jackson. She's Paris Katherine Michael Jackson. It would be too difficult.



TV Guide: Why do you think you have such an affinity for children?

Michael Jackson: I'll tell you exactly where it comes from. Because I never had a childhood. When they're in pain, I feel their pain. And when they're in despair, I feel their despair. I have such concern about the plight and the state of our children today. If there was one day where kids could get with parents and bond, this would make such a difference. If I had that one day with my father, it would have made a difference in our relationship today - just the one day.



TV Guide: What is your relationship with your father?

Michael Jackson: It's much better now. He's a much nicer person now. He's mellowed out a lot since he's had grandchildren, you know. He has thirtysomething grandkids now.



TV Guide: What did your dad think of the concert special? Was he there?

Michael Jackson: He was at the show. But my father, if he feels you've done a good show, he'll just go, "Good show". He won't say, "Oh, you did wonderful." I don't think he knows how to show affection. [Michael looks at Prince, who is crawling around the room with a rubber ball stuck on his nose, chattering and poking certain reporters on the cheek.]

Michael Jackson: [Sweetly]Prince, shh! You promised me you'd be quiet, remember?



TV Guide: What else do you want to do with your career?

Michael Jackson: I love movies. I'm going to direct more and act more. I feel the most powerful artistic expression in the world is film. I want to do a film with Liza Minnelli. We are planning a movie together. It's about two struggling entertainers trying to make it; they get turned away everywhere they go. With some of the best dancing ever. I'm not joking. Because I see it, I feel it here. [Points to his heart. Meanwhile, Prince toddles across the room and sits at his father's feet. Paris crawls into Jackson's lap and sits there curled up, while he strokes her hair.]



TV Guide: Michael Jackson as a father. It is an image we never see. Are you a good father?

Michael Jackson: I try my hardest. I try to bring them a lot of fun. Once a year I dress up like a clown, with the whole gear - the nose, the paint. And I give them candy and cookies.

Prince: [Smiling] And ice cream.

Michael Jackson: And ice cream!




(źródło)
TV Guide: Ten program miał być uhonorowaniem twojej długiej kariery. Pamiętasz, kiedy pierwszy raz stanąłeś na scenie?

Michael Jackson: Miałem wtedy 5 lat. Na szkolnym recitalu. Ubrani byliśmy w białe koszule i krótkie spodnie. Pamiętam zapowiedź „Mały Michael Jackson zaśpiewa 'Climb Evry Mountain”. Zebrałem największe oklaski. Kiedy wracałem na miejsce, mój dziadek i mama płakali. Powiedzieli „Aż trudno uwierzyć w to, jak pięknie śpiewasz”. To pierwszy występ, jaki pamiętam.



TV Guide: Rzadko pojawiasz się w specjalnych programach w telewizji.

Michael Jackson: Odrzuciłem tak wiele propozycji, bo po prostu nie lubię pojawiać się w telewizji. Krępuję się. Wystąpię więc, ale nie będę tego oglądał przez jakiś rok czy dwa, ponieważ zawsze jestem rozczarowany jakąś częścią występu.



TV Guide: Na koncertach filmowanych dla potrzeb tego programu wystąpiły wielkie gwiazdy. To nie mogło cię rozczarować

Michael Jackson: [Drugi] koncert był dobry. [Pierwszy] był okropny, bo technicznie, było wiele usterek i przerw między każdym występem. Było to dość trudne. Publiczność czekała i czekała i czekała.



TV Guide: Jakie to uczucie, kiedy tańczysz na scenie?

Michael Jackson: Jestem niewolnikiem rytmu. [To całe spectrum] Po prostu zatracam się w chwili. Tak trzeba, bo jeśli zaczniesz myśleć – jesteś zgubiony. W występie nie chodzi o myślenie; chodzi o uczucie.



TV Guide: Planujesz kroki taneczne?

Michael Jackson: Niektóre kroki są ustalone z moimi braćmi. Jednak kiedy jestem sam, improwizuję. Nigdy nic nie planuję. Wszystkie szkoły tańca uczą teraz dzieci jak odliczać, a to zupełnie zła droga.



TV Guide: Co myślisz o współczesnych zespołach jak N'Sync? Naśladują cię?

Michael Jackson: Uważam, że dobrze śpiewają. Znam ich całkiem dobrze, spędziliśmy ze sobą trochę czasu, śmiejąc się i bawiąc. Zupełnie nie przeszkadza mi, że mnie naśladują. To komplement. Każdy zaczyna oglądając się na kogoś innego. Dla mnie byli to James Brown, Sammy Davis Jr., Jackie Wilson, Fred Astaire, Gene Kelly



TV Guide: W programie pojawia się Marlon Brando. Jak udało ci się go namówić?

Michael Jackson: Brando jest moim dobrym przyjacielem. Znam go od ponad 20 lat. Wciąż mnie odwiedza. Uwielbia bawić się z dziećmi. Sam bawię się z jego wnukami, uwielbiamy oglądać filmy.



TV Guide: Z kim jeszcze spędzasz czas?

Michael Jackson: Z Elizabeth [Taylor], Brando, Gregorym Peck – to moi najbliżsi przyjaciele. Są ode mnie albo znacznie starsi, albo znacznie młodsi. Nigdy nie miałem prawdziwych relacji z ludźmi w moim wieku. Myślę, że to dlatego, że przez całe życie grałem w klubach, od czasu, kiedy miałem 5 lat. Widziałem pijaków, bitki – to było obrzydliwe. Kiedy dziś ktoś mówi do mnie, „Hej, chodźmy do klubu”, odpowiadam, „W życiu”. Jeśli tam idę, to impreza nie jest dla mnie – zbyt dużo autografów, za dużo zdjęć.



TV Guide: Tak też było na imprezie restauracji Green po koncercie?

Michael Jackson: Nawet gorzej – nie mogłem oddychać przez ten tłum.



TV Guide: I zemdlałeś?

Michael Jackson: To plotka. Sensacja. Zmyślona [przez prasę]. Jak zwykle. Uwielbiają mi to robić.



Tv Guide: To co się wydarzyło?

Michael Jackson: Nic. Nie zemdlałem. Nic z tych rzeczy. [prasa] przez lata zrobiła swoje, to obrzydliwe. [Łagodnie do Paris, która podskakuje wokół ławy] Paris, nie możesz tak hałasować. Nie możesz – nie uderz w stolik. [Dziennikarze] nagrywają wywiad.



TV Guide: Liza Minnelli także zaśpiewała na koncercie dla ciebie. Wydajecie się być ze sobą blisko

Michael Jackson: Rozmawiamy co tydzień. Jesteśmy z tej samej planety. Tak samo Elizabeth.



TV Guide: Z planety zwanej?

Michael Jackson: Nieprzewidywalna Anomalia na Morzu Przestrzeni [śmiech]. Rany, nie umiem jej nazwać. Jest poza naszym Układem Słonecznym, tak myślę. Ale to prawda i nie należy tego lekceważyć: ludzie, którzy dorastają jako dziecięce gwiazdy mają ze sobą wiele wspólnego. Są urocze, są uwielbiane; kiedy pojawiają się sytuacje niezręczne, przestają być akceptowane. Tylko niewielu, kiedy dorośnie zostaje gwiazdami. Większość z nich sama się rujnuje. To bardzo przykre.



TV Guide: W jaki sposób ty tego uniknąłeś?

Michael Jackson: Myślę, że to zasługa religii.



TV Guide: wciąż jesteś Świadkiem Jehowy?

Michael Jackson: Tak. Dawniej, wiesz, pinionierowałem – tak to nazywamy. Zajmuje to 90 godzin w miesiącu. Ja aż tyle nie robię, bo jestem zajęty. Chodziłem od drzwi do drzwi. Nosiłem przebranie grubasa, okulary z grubymi szkłami, brodę, królicze zęby i coś jakby perukę afro. Pukałem do drzwi, mówiłem, że jesteśmy Świadkami Jehowy.



TV Guide: Ten program zszedł się w czasie z wydaniem przez ciebie siódmej solowej płyty 'Invincible'. Czy to twój powrót?

Michael Jackson: Nie oceniam go jako powrót. Po prostu co cztery lata wydaję płytę. Zrobiłem sobie przerwę, pisałem.



TV Guide: Na płycie współpracujesz z Willem Smithem i Jay-Z. Trudno wyobrazić sobie ciebie pracującego z Jay-Z, którego image jest nieco surowszy niż twój.

Michael Jackson: [on] był po prostu wspaniały. A następnego dnia słyszę te szalone historie o czymś [jeden z raperów] zrobił poprzedniego dnia i trudno wręcz w to uwierzyć. Zawsze uważałem ich za bardzo miłe osoby. Doskonałych dżentelmenów.



TV Guide: Jakie jest przesłanie „Unbreakable”, pierwszego utworu na płycie?

Michael Jackson: Że nie można mnie pokonać, że to wszystko mam już za sobą. Nie możesz mnie zranić. Zdołować mnie, [to daje mi kopa] [Do Prince'a, który zaczął uderzać butelką lemoniady Snapple o ławę] Hałasujesz, słyszysz? Bądź grzeczny, ciszej proszę.



TV Guide: Jesteś znany jako ekscentryk. Czy dorastanie na oczach publiczności ma z tym coś wspólnego?

Michael Jackson: [ze skromnym uśmiechem] Zależy jaki rodzaj ekscentryczności masz na myśli.



TV Guide: Nazywają cię Wacko Jacko.

Michael Jackson: A to nie jest miłe. Robią tak z zazdrości. Nie zasłużyłem sobie na to. Odwiedzam szpitale i sierocińce. Zanosimy tam wielkie torby zabawek. Wydaję na to tysiące dolarów. Co jest w tym dziwacznego, co jest w tym wacko?



TV Guide: Ponieważ w taki sposób jesteś prezentowany w prasie ludzie zastanawiają się „Czy on jest dziwny?”

Michael Jackson: [zdenerwowany] Dałem wywiad dla Oprah. Dałem wywiad Diane Sawyer. Można było mnie zobaczyć. Oni [prasa] są totalnie zazdrośni. To tylko jedna z tych rzeczy, z którą muszę sobie poradzić.



TV Guide: W jaki sposób to robisz?

Michael Jackson: Zamieniam to w pozytywną energię. I piszę o tym; odbija się to w moich ruchach, w moim wyrazie twarzy. Staje się to częścią mnie, częścią tego, co tworzę. Staram się, by mnie to nie obchodziło. Bo jeśli na to pozwolisz – zwariujesz.



TV Guide: Pierwszy klip do piosenki „You Rock My World” jest w zasadzie 15-minutowym filmikiem. Skąd wziął się pomysł na klimaty gangsterskie?

Michael Jackson: Nie wiem – pomysł sam się pojawił. Kuba. Gorąca letnia noc. Ucieczka tych rzezimieszków z klubu. Chciałbym tylko, żeby [MTV] puszczali dłuższą wersję. Krótkiej nie lubię wcale. Nie jest wystarczająco rozrywkowa.



TV Guide: Jak daleko jesteś zaangażowany w kręcenie klipu?

Michael Jackson: Mówiąc Michael Jackson ludzie zwykle myślą o wykonawcy. Nie biorą pod uwagę faktu, że sam piszę piosenki. Nie próbuję się przechwalać, ale właśnie ja je piszę i reżyseruję też wiele [klipów]. Nie sądzę, żeby młodzi artyści w ogóle zdawali sobie spraw z takich rzeczy, które moim zdaniem mogłyby ich inspirować.



TV Guide: Kręcąc ten klip, myślałeś „Chcę, żeby ten klip był tak dobry jak ten do Thrillera”?

Michael Jackson: Nie, bo wiem, że nie miałem czasu, żeby to osiągnąć. Ale pojawią się kolejne, będą lepsze.



TV Guide: Pozwalasz dzieciom oglądać MTV?

Michael Jackson: Kiedy dorosną pozwolę im, teraz nie. Kiedy będą miały 15 czy 16 lat.



TV Guide: A ty, oglądasz telewizję?

Michael Jackson: Lubię PBS, Discovery Channel, Simpsonów. Uwielbiam „Ulicę Sezamkową”. Mógłbym ją oglądać godzinami. Ale moim faworytem jest „Zwariowany świat Malcolma”. Przypomina mi tak bardzo [moich braci i mnie], kiedy byliśmy mali.



TV Guide: Z którą postacią się utożsamiasz?

Michael Jackson: Z Malcolmem. Głównie dlatego, że stara się dostosować do społeczeństwa, a – jak E.T. czy Bambi – nie potrafi dopasować się do poglądów innych. Często się tak czuję. Kiedy jestem poza sceną, czuję się odrzuconym, jakbym nie był tam, gdzie powinienem być.



TV Guide: Które z twoich dzieci jest do ciebie najbardziej podobne?

Michael Jackson: Oboje, ale każde w inny sposób. Prince uwielbia się czesać, aż nie zaczniesz ciągnąć go za włosy. [Sam też ciągnąłem siostry za włosy]



TV Guide: A Paris?

Michael Jackson: Ona jest tą twardą.



TV Guide: A jaka jest ich matka, Debbie Rowe? [dawniej pielęgniarka, w latach 1996 – 99 była żoną Jacksona. W latach 1994 – 96 Jackson był żonaty z Lisą Marie Presley]

Michael Jackson: Słyszałem, że dobrze, ma się dobrze. Paris jest do niej podobna



TV Guide: Odnośnie twoich finansów, krążą plotki, że bankrutujesz i dlatego zażądałeś wysokich cen za bilety na koncerty.

Michael Jackson: To bzdura tabloidów. Zmyślają takie rzeczy. Szukają historii, dzięki którym sprzedadzą gazetę.



TV Guide: Obserwując to, co dzieje się teraz na świecie, musisz obawiać się o swoje dzieci. Byłeś w Nowym Jorku, w czasie ataków, tak?

Michael Jackson: Tak, zadzwoniono do mnie zza Oceanu, powiedziano, że Stany zostały zaatakowane. Ja na to: „O czym ty mówisz?” Usłyszałem „Włącz wiadomości”. Nie mogłem uwierzyć w to, co widziałem. Krzyknąłem do ludzi w hallu, „Pospieszcie się wszyscy, szybko, musimy się zbierać”. Wszyscy się ubrali i wyjechaliśmy [poza miasto]



TV Guide: Ataki sprowokowały cię do napisania i wyprodukowania piosenki „What More Can I Give”, z której dochód ma być przeznaczony dla ich ofiar. [ Reba McEntire, Celine Dion, Bozy II Men, Mariah Carey, Ricky Martin, Gloria Estefan i Usher mają wziąć udział w nagraniu]

Michael Jackson: Byłem zniesmaczony rozgłosem, jaki towarzyszył atakom. Nie jestem pewien, czy [w wiadomościach] powtarzali to zbyt wiele razy, ale strach zamieniliśmy w nienawiść, złość, chęć zemsty. Myślę, że wielka tu wina mediów.



TV Guide: Słyszeliśmy, że o piosence i zyskach z jej sprzedaży chcesz porozmawiać z prezydentem Bushem

Michael Jackson: Rozmawiałem z Bushem Seniorem. W najbliższym czasie zaplanowana jest rozmowa telefoniczna z prezydentem. Powiedzieli nam, że są dumni z tego, co robię, że prezydent powiedział, że jestem międzynarodowym bohaterem



TV Guide: Wydaje się, że twoim zadaniem jest pomoc ludziom.

Michael Jackson: Tak, zawsze to robiłem. To zabawne jak teraz [po tych atakach] wszyscy starają się jednoczyć, szukają piosenek o takich rzeczach. Ja śpiewałem je przez całą swoją karierę: „Heal the world”, „We are the world”, „Will you be there”, „Man in the mirror”, „Earth song” o ziemi. Tylko ja to robiłem, bo to właśnie noszę w sercu. Zależy mi. Moim największym marzeniem jest ustanowienie Dnia Dziecka, kiedy to dzieci mogłyby odbudowywać więzi z rodzicami.



TV Guide: Twoje dzieci podróżują z tobą wszędzie?

Michael Jackson: Wszędzie, gdzie tylko się udaję.



TV Guide: A co będzie, kiedy zaczną chodzić do szkoły i nie będą mogły tak często podróżować?

Michael Jackson: Zamierzam wybudować w Neverland szkołę [e-learningową]. Również dla innych dzieci.



TV Guide: To znaczy będą mogły uczyć się online?

Michael Jackson: Tak. Jak mogą uczęszczać do szkoły publicznej? To Prince Michael Jackson. I Paris Katherine Michael Jackson. To byłoby zbyt trudne.



TV Guide: Jak myślisz, skąd bierze się to pokrewieństwo dusz między tobą a dziećmi?

Michael Jackson: Dokładnie ci powiem. Stąd, że nigdy nie zaznałem dzieciństwa. Kiedy cierpią, czuję ich ból. Kiedy są w rozpaczy, też w niej jestem. Tak bardzo się martwię o los i sytuację dzieci w dzisiejszym świecie. Gdyby był choć jeden taki dzień, który dzieci spędzałyby ze swoimi rodzicami, budowały z nimi więź, to dałoby tak wiele. Gdybym sam doświadczył takiego jednego dnia z moim ojcem, tak wiele zmieniłoby to w naszych dzisiejszych relacjach – tylko jeden dzień.



TV Guide: Jakie masz relacje z ojcem?

Michael Jackson: Teraz dużo lepsze. Stał się znacznie milszą osobą. Złagodniał odkąd jest dziadkiem, rozumiesz. Ma już koło trzydzieścioro wnuków.



TV Guide: Jak ocenił twoje koncerty? Był na nich?

Michael Jackson: Tak, był. Ale mój ojciec, jeśli uważa, że koncert był dobry powie tylko „Koncert był dobry”. Nie powie „Oh, spisałeś się fantastycznie”. On chyba nie umie okazywać uczuć. [Michael spogląda na Prince'a, który z przyklejoną gumą balonową do nosa, gaworząc i szturchając niektórych dziennikarzy]

Michael Jackson: [Bardzo łagodnym tonem] Prince, shh! Obiecałeś, że będziesz cicho, pamiętasz?



TV Guide: Czym jeszcze chcesz się zająć?

Michael Jackson: Uwielbiam filmy. Zamierzam więcej reżyserować i więcej grać. Sądzę, że właśnie film jest najpotężniejszym środkiem wyrazu uczuć. Chciałbym nakręcić film z Lizą Minnelli. Planujemy wspólny film. O dwójce artystów, którzy próbują ułożyć sobie życie; gdziekolwiek się nie pojawią, są odrzucani. Pojawi się tam najlepszy układ tanecznym, jaki świat widział. Nie żartuję. Widzę to, czuję to właśnie tu. [wskazuje na serce. W międzyczasie, Prince drepcze przez wzdłuż pokoju i siada na stopach taty. Paris wspina się na kolana Jacksona, tuli się do niego, zaś on głaszcze ją po główce]



TV Guide: Michael Jackson jako ojciec. Takiego ciebie nigdy nie oglądamy. Jesteś dobrym ojcem?

Michael Jackson: Bardzo się staram. Chcę, żeby zaznawały wiele radości. Raz w roku przebieram się za clowna, w kompletny strój – nos, makijaż. Daję im słodycze i ciastka.

Prince: [z uśmiechem] I lody.

Michael Jackson: I lody!

Autor tłumaczenia: anialim


Masz uwagi do tekstu? Podoba Ci się tłumaczenie? A może zauważyłeś błąd? Napisz!


Please leave following field blank:

Komentarze

28/04/17 14:03 Pola
Cudowny wywiad Michael był takim dobrym i czułym tatą

11/11/16 00:04 ♥ Jolanta ♥
Michael udzielił tego wywiadu 10-tego listopada 2001 :)

13/09/11 21:45 marjol ♥ ♥ ♥
Dziękuję tłumaczącym , ale dziękuje też Tobie Dorciu , bo dzięki Tobie wreszcie przeczytałam o tym wywiadzie ? Nie wiem jak mógł mi wcześniej umknąć ? pięknie tu jest opisana rodzina : MICHAEL , PARIS I PRINCE ***** KOCHAM ICH TAK BARDZO , WIDZĘ TĘ SCENĘ JAKBYM W NIEJ UCZESTNICZYŁA *********

13/09/11 16:01 Dorota
Przeczytałam ten wywiad enty raz. Nie mogę się pogodzić z tym,że Twoje jeszcze nie 15,16 - letnie dzieci pewnie już oglądają MTV i nie tylko;chodzą do normalnej szkoły; buszują w internecie i wszystko o czym marzyłeś, a przede wszystkim Twoja do nich miłość tak nagle się urwało ;((( Twoje marzenia i plany wobec dzieci i siebie samego tak brutalnie zostały unicestwione przez śmierć. Teraz najbardziej potrzebują ojca bo są w wieku buntu i nikt tak jak rodzic taki jak Ty nie będzie w stanie wytłumaczyć im złożoności tego świata i ochronić przed zagrożeniami czyhającymi wszędzie i szczególnie na dzieci Michaela Jacksona. Z czym przyjdzie im się zmierzyć pokaże czas. Mam tylko nadzieję,że gdzieś tam czuwasz nad ich losem.

14/01/10 20:34 MałgoŚ
We fragmencie o oglądaniu tv jest błąd literowy, powinno być godzinami. A wywiad pokazuje, że ta jego słynna skóra nosorożca niestety zaczęła się przecierać. No cóż i tak długo to wszystko wytrzymał. Szkoda, że do "Invincible" nakręcił tylko 2 teledyski, takie piękne piosenki i mam wrażenie, że czym starsze tym lepsze!

14/01/10 17:20 gość
Zapytany o Debbie, odpowiedział jak by mówił o obcej osobie, a przecież ta kobieta urodziła mu 2 dzieci. Swoją drogą gdyby Michael częściej udzielał wywiadów może ludzie w końcu dostrzegliby tą jego magiczną aurę.

14/01/10 16:04 jana
taki kochany człowiek..z dusza artysy..jak mozna było Go tak oczerniac czym sobie na to zasłuzył...!

14/01/10 10:54 beta
Drobnostki: MJ do Paris: "don't bump the table" jest przetłumaczone jako "uderz w stolik" a powinno być "NIE uderzaj/stukaj w stolik", A we fragmencie dot. ataków na WTC: "the media had a lot to do with that" przetłumaczyłabym nie jako "wielka tu zasługa mediów" lecz wielka tu wina mediów" bo rozumiem, że Michael był przeciwny tej "nienawiści, złości i chęci zemsty". Tak mi się rzuciło w oczy, ale włąściwie to chciałam napisać, że ogromnnie wzruszył mnie ten wywiad. Tak wiele Michael mógł jeszcze zrobic dla świata... :( Mogłabym podpisać się pod wpisem Agi. Ja właściwie od "zawsze" uważałam się za ateistkę, ale po odejściu Michaela, po tym jak zaczęłam lepiej poznaważ Jego życie i twórczość, to jak pozytywnie wpływał na innych ludzi, zaczynam wierzyć, że miał rację mówiąc, że "wszystko pochodzi z góry"... Cały Michael był/jest MAGIĄ... <3

14/01/10 09:56 MJJ
"TV Guide: Pozwalasz dzieciom oglądać MTV? Michael Jackson: Kiedy dorosną pozwolę im, teraz nie. Kiedy będą miały 15 czy 16 lat."... :(.... to mnie uderzyło... 15-16 lat... Parinc ma dopiero 12/13, Paris 11/12, a Blanket 7/8, wtedy nie bylo Go jeszcze na świecie...

13/01/10 22:45 Iwona
strasznie lubię te wstawki jak uspokaja dzieci

13/01/10 22:39 MJJ
...ja się dzisiaj zaryczę :(((((....

13/01/10 21:48 gość
and ICE CREAM jakie słodkie ..

30/11/09 14:46 gość
Świetnie Asiu. To świadczy bardzo dobrze o Tobie, że masz swój rozum. Każdy zanim powie coś, powinien coś o tym poczytać, ale z różnych źródeł, żeby wypracować swoje własne zdanie. Broń swojego zdania na temat Michaela bo to Ty masz rację.

30/11/09 14:18 AŚKA16 - FANKA
W tym wywiadzie widać jakim wyjątkowym i dobrym człowiekiem był Michael.Kocham go ! Choć mam dopiero 16 lat. Wiele moich znajomych dziwi się że słucham Michaela i naśmiewa się z niego, ale dlatego że czytają i wierzą w to co chcą wierzyć czyli w te wszystkie bzdury wypisywane na jego temat. Michael jesteś wielki, nigdy Cię nie zapomnę ! KOCHAM!!!

29/11/09 16:09 gość
to ostatnie jest takie...takie.. sweet!!! jejq kocham Gooo!!

29/11/09 16:05 gość
Oo!też kocham "zwariowany świat malcolma"!!!Szkoda, że już tego nie puszczają... Bo jakby puszczali nadal to na pewno od czasu przeczytania tego wywiadu a Miku bym myślała, a ja kocham o nim myśleć..

29/11/09 12:56 Jolanta
Aga-zgadzam się z Tobą w każdym słowie,bo dotyczy także mnie;nadal trudno mi to wszystko zrozumieć.Z drugiej strony cieszę się,że przyszło mi żyć w tym samym czasie co Michael, móc słuchać pięknej muzyki,magicznego tańca,podziwiać Jego talent.To Bóg dał Go nam,by nas zauroczył sobą ,zrobił to wspaniale,był człowiekiem za którym płaczą teraz miliony na całym świecie.Dziękuję Ci Michael,że jesteś w moim życiu,tęsknię.

29/11/09 10:05 Aga
A nie podpisałam się - Aga

29/11/09 10:04 gość
Nie wiem, czy kiedykolwiek uwolnię się od ciągłego myslenia o tym wszystkim, ciągłego słuchania jego muzyki, a z drugiej strony nie wiem, czy chciałabym się uwolnić, bo on tak bardzo otworzył mi oczy.A co jest bardzo ciekawe, to to, że już bardzo dawno wyszłam z wieku, który jest charakterystyczny dla tego typu zauroczeń ;) Dlatego z całą pewnością twierdzę, że w tym człowieku była magia, ta najlepsza magia.

28/11/09 23:51 Jolanta
I jak tu nie kochać Michaela.piekne tłumaczenie-dziękuję.